OM
. VEDANTA ADVAITA. JO SOC.
A l' entrada al Temple d'Apolo a Delfos, s'hi podia llegir: "Coneixe't a tu mateix".
Tu,
que estàs llegint, potser t'has fet la pregunta de Qui soc jo? I tal
vegada t'has conformat en pensar que ets el cos, la ment -pensaments,
percepcions, emocions, sentiments- i tot lo que d'això se'n deriva.
Però, anterior al cos i la ment, hi ha la consciencia - donar-se'n compte-.
El
cos canvia, la ment també, però la consciencia sempre es la mateixa i
està present en els estats de vigília, somni amb somnis i somni
profund, lo que la fa immutable i real.
En quant al ésser - jo soc-
també es pot considerar immutable i real, ja que a lo llarg de tota la
vida, ningú et pot dir "Tu no ets", ni tu et pots dir "Jo no soc".
De
tot lo que podem arribar a conèixer, allò que ens pugui donar mes
garanties de transcendir l'estat vida-mort,lo més fiable, es lo que no
canvia : la consciencia i l'ésser.
En el Càntic del Senyor -Bhagavad Gita- s'hi afegeix el sentiment d'Ilimitada Felicitat Plena, font del Amor.
L'ésser
-sat-, Conciencia -cit- i Felicitat -ananda-, son tres en un. Aquesta es
la nostra veritable identitat. Lo real. Es un auto coneixement
instantani i continuat al mirar en l'interior d'un mateix. El buscador
deix de buscar, donç ja s'ha trobat. Ha despertat!
En el Vedanta
Advaita -no dualitat- es diu que l'ésser -sat- es el TOT -Brahman- i si
es el TOT, també es Déu,el Creador -Ishvara-.
El que ho es TOT, res
l'amenaça, a res té por, res desitja, donç no hi ha res fora
d'ell. Ishvara senyoreja el TOT. Aquest ets Tu. Tu ets aixó -tat tvam
asi-.
Si sóc humà, sóc un invitat a la Creació d'Ishvara. Si sóc
Ishvara ho tinc TOT. Si sóc Brahman, ho sóc TOT. OM es el so de Brahman.
Encara que tot aixó sembla molt inversemblant, aquesta es una proposta insuperable.
Qui
asimila aquesta veritat -satya- acaba el seu peregrinatge en la roda de
les reencarnacions -samsara- i es unésser lliure, lliberat pel
coneixement -moksa-.
Saber que "jo sóc" -aham asmi- segons Nisargadatta Maharaj, es la clau que obra el portal del coneixement d'un mateix.